22 Temmuz 2012 Pazar

Sustainability of PLE Start Pages

PLE oluşturmak amacıyla başlangıç sayfaları Web 2.0 araçlarının widget ya da gadget şeklinde bir web sayfasına yerleştirilebilmesine ve buradan erişilebilmesine olanak sağlayan çevrimiçi hizmetlerdir. Pek çok hizmeti bir sayfada sunmayı sağlayan geleneksel portal teknolojisine göre daha bireysel, açık ve esnek bir teknoloji barındırmaktadır. Kişisel öğrenme ortamlarının kişilerin kendileri tarafından oluşturulabilmeleri başlangıç sayfası sağlayıcılarının varlığı ile mümkün olabilmektedir. Başlangıç sayfalarına tarama motorları, sosyal yer imi hizmetleri, dosya, sunu ve video paylaşım siteleri, harita ve konum hizmeti sayfaları, çevrimiçi ofis uygulamaları, takvim ve planlayacılar, e-mail okuma ve düzenleme, blog okuyucuları ve sosyal ağlar gibi çok sayıda Web 2.0 aracına ait widget ya da gadget eklenerek kişisel öğrenme ortamı oluşturulabilmektedir (Ivanova, 2009).


M. Ivanova tarafından sekiz başlangıç sayfası hizmeti incelenmiştir: 24eyes, Personalized Google Homepage (iGoogle), Jimdo, Netvibes, PageFlakes, Protopage, Microsoft Personal Start Page, SurfNinja (Ivanova, 2009)


M. Palmer vd. tarafından altı platform incelenmiştir: iGoogle, Netvibes, Moodle + Wookie (LMS), Google Wave (Communication and collaboration), Afrous (Mashup) ve G.ho.st (Web desktop) (Plamer vd., 2009)


M. Ivanova başka bir çalışmasında 14 başlangıç sayfasını incelemiştir: 24eyes, Eskobo, ItsAstart, Favoor, MyGetgo, Personalized Google homepage, Goovy, Jimdo, Netvibes, PageFlakes, Protopage, Microsoft Personal Start Page, SuprGlu, SurfNinja.


Ortalıkta çok sayıda başlangıç sayfası hizmeti bulunmasına rağmen başlangıç sayfası hizmetlerini çeşitli nedenlerle faaliyete son verilmesi gibi kötü bir kader beklemektedir. Bu da kişisel öğrenme ortamlarının sürdürülebilirliğini tehdit etmektedir. Yukarıdaki yazarlarca kişisel öğrenme ortamları oluşturmak amacıyla önerilen başlangıç sayfası hizmetlerinden aşağıdaki listede yeralanların faaliyeti sona ermiştir:


  • PageFlakes (Ocak 2012'de sona erdi)
  • iGoogle (1 Kasım 2013'de sona erecek)
  • Windows Live Personalized Experience (start.com olarak başladı, my.Live.com olarak devam etti, daha sonra my.msn.com'a yönlendirildi.) (30 Mart  2010'da sona erdi) 
  • SurfNinja (22.7.2012 tarihinde erişilemiyor)
  • G.ho.st (Nisan 2010'da sona erdi)
  • Google Wave (Nisan 2012'de sona erdi)
  • Eskobo (22.7.2012 tarihinde erişilemiyor)
  • ItsAstart (22.7.2012 tarihinde erişilemiyor)
  • MyGetGo (22.7.2012 tarihinde erişilemiyor)
  • Goovy (22.7.2012 tarihinde erişilemiyor)
  • SuprGlu (22.7.2012 tarihinde erişilemiyor)
  • SurfNinja (22.7.2012 tarihinde erişilemiyor)
  • Flock (Start page değil fakat tarayıcı eklentisi şeklinde diğer sayfaları içerebilen tarayıcı tabanlı PLE ortamı)  (Kompen vd., 2008) (Nisan 2011'de sona erdi) 


Mashup editörleri uzmanlar tarafından daha karmaşık başlangıç sayfaları oluşturmak amacıyla kullanılırlar ve en tanınmışları Microsoft Popfly, Google Mashup Editor ve Yahoo Pipes yazılımlardır (Chatti vd., 2011). Günümüzdeki durum:


  • Microsoft PopFly - Mashup Creator (24 Ağustos 2009'da sona erdi)
  • Google Mashup Editor (15 Ocak 2009'da Google App ile birleştirildi.)


Temmuz 2012 itibariyle hizmeti sürdürmeye devam eden başlangıç sayfası ve mashup editörleri:


  • ProtoPage
  • NetVibes
  • Afrous
  • 24eyes
  • Jimdo
  • SymbalooEdu (Harwwod 2011)
  • My Yahoo (Goodwin-jones, 2009)
  • stHrt (http://en.wikipedia.org/wiki/Sthrt)
  • Favoor
  • Yahoo Pipes


Açık kaynak kodlu, açık erişimli ya da özgür yazılım türünde olmayan yazılımların geleceği her zaman risk altında. Bu nedenle şu anda faaliyetine devam eden yukarıdaki yazılımların gelecekte de kesintisiz olarak hizmet vermeye devam edeceklerinden kesin olarak emin olmamız mümkün değil. Başlangıç sayfası yaklaşımındaki bu zayıflık nedeniyle pek çok PLE projesinde özgün mimarilere dayalı ve öğrenme etkinlikleri amaçlı mashup altyapıları geliştirilmeye çalışılmaktadır. Bu projeleri gelecekteki yayınlarda ele alacağım.

Yararlanılan kaynaklar

Ivanova, M. (2009). USE OF START PAGES FOR BUILDING A MASHUP PERSONAL LEARNING ENVIRONMENT TO SUPPORT SELF-ORGANIZED LEARNERS. Serdica J. Computing, 3, 227-238.
Palmér, M., Sire, S., Bogdanov, E., Gillet, D., & Wild, F. (2009). Mapping web personal learning environments. MashUp Personal Learning Environments MUPPLE08 (Vol. 16, pp. 1-2). CEUR Workshop Proceedings. Retrieved from http://ectel09.org/aworkshops.html
Ivanova, M., Multichannel Self-Organized Learning and Research in Web 2.0 Environment, in Kalz, M., Koper, R., Hornung-, V., & Luckmann, M. (2008). 1 Workshop on Technology Support for Self-Organized Learners (TSSOL08)
Kompen, R. T., & Edirisingha, P. (2008). BUILDING WEB 2 . 0-BASED PERSONAL LEARNING ENVIRONMENTS – A. EDEN Research Workshop 2008. Retrieved from http://www.eden-online.org/online/book/papers/124.pdf
Chatti, M. A., Jarke, M., Schroeder, U., & Dahl, D. (2011). Model-Driven Mashup Personal Learning Environments. Int. J. Technology Enhanced Learning, 3(1).
Harwood, B. C. (2011). Using Personal Learning Environments ( PLEs ) to encourage peer learning and learner autonomy. Technology in Pedagogy, (6), 1-6.
Godwin-jones, R. (2009). EMERGING TECHNOLOGIES PERSONAL LEARNING ENVIRONMENTS. Language Learning & Technology, 13(2), 3-9.

1 yorum:

  1. Luong vd. (2010)'da Yahoo! Pipes, Microsoft Popfly, Google Mashup Editor, MashMaker ve Marmite mashup ortamlarını incelemişler.

    Bir Intel araştırma projesi olan MashMaker'ın sitesi (1)en son 20 Ocak 2010 tarihinde güncellenmiş. Ürüne erişilemiyor.

    Bir Carnegie Mellon Üniversitesi araştırma projesi (2) olan Marmite'ın sitesi ise en son 2007 tarihli ve ürüne erişilemiyor.


    Kaynaklar

    Luong, T. N., Etcheverry, P., & Nodenot, T. (2010). WINDMash : A Visual Mashup Environment Dedicated to the Design of Web Interactive Applications. MashUp Personal Learning Environments MUPPLE10.

    (1)http://software.intel.com/en-us/articles/intel-mash-maker-mashups-for-the-masses/

    (2) http://www.cs.cmu.edu/~jasonh/publications/chi2007-marmite-final.pdf

    YanıtlaSil

Kişisel öğrenme ortamları konusunda deneyimlerinizi ve çalışmalarınızı benimle paylaşabilirsiniz.