8 Temmuz 2012 Pazar

Evolution of My PLE and PLN


Daha önceki bir yayınımda kendime ait bir kişisel öğrenme ortamını oluşturmaya başladığımı anlatmıştım (1). Başlangıçta bir blog sitesi ve wiki sitesi oluşturmuştum. Ayrıca Delicious, Slidehare ve Scribd sitelerinde bağlantılarımı, sunularımı ve belgelerimi paylaşmaya başlamıştım. Aradan geçen yaklaşık bir ay süre boyunca kişisel öğrenme ortamımda gelişmeler oldu ve kişisel öğrenme ağı yapısına doğru evrildi. 


Haziran ayı içerisinde bilimsel kaynakları yönetmek amacıyla Zotero'yu ve Mendeley'i kullanmayı denedim ve Mendeley'de karar kıldım. Kişisel Öğrenme Ortamları ile ilgili olarak bir klasörde biriktirdiğim makaleleri Mendeley'e aktardım. Böylece bu makalelere herhangi bir bilgisayardan erişebilmeye başladım. Mendeley kendisine yüklenen bir makale dosyasının içerisinden makale adı, yazar adları, yayın tarihi ve yayınlandığı dergiyi çıkarabilmekte ve bu bilgilerle makaleyi indeksleyebilmekte. Bu bilgilere erişemediği bir yayın için Google Scholar'da arama yaparak yayının künyesini oluşturabilmekte. Seçili bir yayınla ilgili referans bilgisi Microsoft Word'e kopyalanabilmekte, Microsoft Word'e kopyalanan referans bilgilerinden "yararlanılan kaynaklar" listesi oluşturabilmekte. Kısacası Mendeley'i kullanmaya başladıktan sonra araştırma verimliliğinde önemli bir artış yaşanmakta ve Mendeley'siz bilimsel çalışma yapmak sıkıntılı bir işe dönüşmekte.


Mendeley'e kişisel öğrenme ortamlarıyla ilgili elimdeki bütün makale, bildiri ve yazıları yükledim. Bu yayınları tarih sırasına göre elden geçirerek her yayının referans listesini taradım. Böylece alanla ilgili referans verilmiş neredeyse tüm yayınları belirleyerek (400'den fazla), bu yayınlara erişmiş ve Mendeley'e yüklemiş oldum.  Elde ettiğim bilgileri başkalarıyla paylaşmak amacıyla kişisel öğrenme ortamlarına ait 2001-2006 kaynakçasını hazırlayarak bir wiki sayfasında yayınladım. 


Yayınları elden geçirirken kişisel öğrenme ortamlarıyla ilgili olarak yazmayı planladığım bildirilerde (2) kullanmak amacıyla önerilen çerçevelerle, kullanılan araçlarla ve geliştirilen ürünlerle ilgili bilgileri derlemeye başladım. Bu bilgilerin üzerinde bir süre çalıştıktan sonra elde ettiğim ilk sonuçları bu blogda yayınlayacağım.


Mendeley'de grup oluşturarak ya da varolan gruplara üye olarak başkalarıyla ortak çalışma yapmak mümkün. PLEs, Personal Learning Environments ve Personal Learning Environments/Mashups for Learning gruplarına üye oldum.


Bu arada yayınları tararken kişisel öğrenme ortamları konusunu kapsayan başlıca projeleri ve Avrupa Birliği projelerini derlemeye çalıştım ve ilk listeyi yayınladım (3). Alana ait bildirileri eksiksiz tarayabilmek amacıyla kişisel öğrenme ortamlarına ait bildirilere yer veren konferans ve çalıştayları saptayarak (4) programlarını gözden geçirdim.


Kişisel öğrenme ortamları bildiri ve makalelerin yanısıra önemli ölçüde bu alanda çalışan yazarların blog sitelerinde de tartışılmaktadır. Bu nedenle blog sitelerine referans verilen yazarların bloglarına üye olmaya başladım. Oluşturduğum blog roll'u hem kendi blog sayfamda listeliyorum, hem de Google Reader ile daha detaylı bir tarama/okuma gerçekleştiriyorum. Böylece kendime ait bir kişisel öğrenme ağı oluşturmaya başlamış oldum.


Facebook, Google+ ve LinkedIn gibi sosyal ağ sitelerine üye olmama ve bu ağlarda alana ait başlıca kişi ve grupları izlememe rağmen akademik dünyada Academia.edu daha etkili olmakta ve sadece akademik amaçlara yönelik kullanılmakta. Bu nedenle bir yıldan uzun süredir üyeliğim olan fakat aktif olarak kullanmadığım Academia.edu. sitesine ağırlık vererek profilimi geliştirdim ve başlıca yayınlarımı yükledim. 


Mendeley kendisine yüklenen bütün yayınları yazarlarına göre indekslediği için, bir yazarı seçerek, o yazara ait tüm yayınları listelemek mümkün. Kendime ait bir kişisel öğrenme ağını geliştirmek amacıyla bu listelerden yararlandım. Bu olanağı kullanarak ilk aşamada  Mendeley'deki kayıtlara göre üçten fazla yayını olan yazarları belirledim. Bu yazarların Academia.edu sitesinde kayıtlarının olup olmadığına baktım ve Academia.edu'da kaydı olan yazarları izlemeye başladım. Bu faaliyetim etkisini hemen gösterdi ve yazarların bir bölümü de beni izlemeye başladı.


Kişisel öğrenme ortamları alanında çalışan yazarların çoğunun kendisine ait blog sitesi bulunmakta. Academia.edu'da izlemeye aldığım yazarların da blog sitelerini belirleyerek (5) izlemeye başladım. Böylece bu yazarların yapmakta olduğu çalışmalar ve bu çalışmalara ait taslaklar hakkında bilgi sahibi olmaya başladım.


Bu arada akademik yayınlarıma internet üzerinden erişilebilirliği artırmak ve çalışmalarımı başkalarıyla paylaşabilmek amacıyla Google Scholar (6) ve Microsoft Academic Search (7) sitelerinde bana ait olan bilgileri geliştirmeye çalıştım.


Böylece Blogger, Wikispaces, Mendeley ve Academia.edu ile kendime bir kişisel öğrenme ağı oluşturmuş oldum ve alana ait akademik ağın içerisine dahil olabildim. Üzerinde çalıştığım yayınları tamamladıktan sonra bu ağın içerisinde daha etkili bir üye olacağımı umut ediyorum.








(1) http://kisiselogrenmeortamlari.blogspot.com/2012/06/kisisel-ogrenme-ortamlarna-giris.html
(2) http://kisiselogrenmeortamlari.blogspot.com/2012/06/akademik-calsmalar.html
(3) http://kisiselogrenmeortamlari.blogspot.com/2012/06/kisisel-ogrenme-ortamlar-projeleri.html
(4) http://kisiselogrenmeortamlari.blogspot.com/2012/06/kisisel-ogrenme-ortamlar-etkinlikleri.html
(5) http://kisiselogrenmeortamlari.blogspot.com/2012/07/ple-blogs.html
(6) http://scholar.google.com.tr/citations?user=PxwhWQcAAAAJ&hl
(7) http://academic.research.microsoft.com/Author/6867112/mehmet-emin-mutlu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Kişisel öğrenme ortamları konusunda deneyimlerinizi ve çalışmalarınızı benimle paylaşabilirsiniz.