Öğrenme Deneyimlerinin Anlamlandırılması - Bölüm 3
Deneyimlerden Portfolyo Oluşturmak İçin Yaklaşımlar
Önceki bölümdeki
araçlar kullanıldığında ve süreçler uygulandığında bireyin yaşam deneyimleri
ile deneyimlere eşlik eden bağlamlar ve içeriklere ait bir kişisel bilgi tabanı
ortaya çıkacaktır. Bu bilgi tabanı üzerinde gerçekleştirilebilecek seçme
işlemleriyle birey deneyimlerine ait alt kümeler oluşturarak, bu deneyim
kümelerini üzerinde çalışmak, başkalarına göstermek/sunmak ya da başka
ortamlara aktarabilmek amacıyla paketleyebilir.
Seçilen bir zaman
aralığındaki deneyimlerden bir deneyim portfolyosu oluşturmak için üç farklı
yaklaşım uygulanabilir:
Olay-Etkinlik Bazlı Portfolyo Oluşturma: Teknik olarak bireyin yaşam günlüğünün
bütünü bir portfolyodur. Fakat binlerce veri ve yüzlerce deneyimi içeren bu
portfolyonun bir amaca yönelik kullanışlı bir alt kümesinin hazırlanması daha
fazla tercih edilir. Bu amaçla bireyin yaşam günlüğündeki deneyimler içerisinde
bireyin kendi belirlediği seçim ölçütlerine göre seçili olan olay/etkinlikler
biraraya getirilerek paketlenir. Ayrıca, belirli bir epizod ya da epizodlara
ait olay/etkinliklerden oluşan bir deneyim portfolyosu da oluşturabilir.
Belirli bir öykü ya da öykü gruplarına ait epizodlar ve bunların içerdiği
olay/etkinliklerden oluşan büyük portfolyolar da hazırlamak mümkündür. Örneğin
bir konferans boyunca dâhil olunan etkinliklere ait deneyimlerin portfolyosu
olay-etkinlik bazlı bir portfolyodur.
İçerik Bazlı Portfolyo Oluşturma: Deneyimlere eşlik eden içerikler üzerinden
bir portfolyo hazırlamak gerekebilir. Örneğin bir dönem boyunca öğrenenin
katıldığı çevrimiçi derslere ait ekran videolarından oluşan portfolyo içerik
bazlı bir portfolyodur. Böylece seçili bir alanda seçili konulara yönelik
seçili kapsam/gündem/kavramları içeren bir portfolyo bireyin sahip olduğu
bilgi, beceri, tutum ve tercihlere kanıt oluşturmak amacıyla kullanılabilir.
Bağlam Bazlı Portfolyo Oluşturma: Birey belirli bir bağlam değerine ya da
bağlam kümesine ait deneyimlerden oluşan bir portfolyo hazırlamak isteyebilir.
Örneğin belirli kişilerle ilgili olan, belirli yerlerde geçen, belirli
davranışların gerçekleştirildiği deneyimler anlamlı bir deneyim portfolyosu
oluşturabilir. Bağlam bazlı portfolyo oluşturmak amacıyla kişi, yer, olay,
davranış, duygu, özellik ve varlık bağlam ağaçlarına ait alt düğümlerin
seçilmesi yeterli olacaktır.
Şekil 1. Deneyim portfolyoları (Mutlu, 2015e)
Deneyim
Portfolyosunun Kullanımı
Deneyim Portfolyosunun Yetkinlik Portfolyosu
Olarak Kullanımı
Öğrenenler yaşam
deneyimlerinden yola çıkarak neleri öğrendiklerini deneyim portfolyosu
yardımıyla kanıtlayabilirler. Deneyim portfolyosu sadece deneyimlere ait
kanıtları içermektedir. Birey bu kanıtlara referans veren bir rapor
oluşturmadıkça bu portfolyonun başkaları tarafından anlaşılması kolay değildir.
Bu amaçla, birey hangi deneyimlerle ne öğrendiğini ve bu öğrenmenin sonunda
hangi yetkinlikleri kazandığını içeren bir form doldurmalıdır (Şekil 2).
Bu formda kazanılan
yetkinlikler, bu yetkinliklere sahip olmak için hangi kazanımların elde
edildiği ve bu kazanımlara kanıt olan öğrenme deneyimleri yer almalıdır.
Yetkinlikler bilgi ve becerilerin çalışma-öğrenme ortamında kullanımını ifade
etmelidir. Kazanımlar (sahip olunan bilgi ve beceriler) ifade edilirken
Bloom’un dijital taksonomisindeki anahtar terimlere karşı gelen fiiller
kullanılmalıdır (Churches, 2015).
Kanıtlar ise deneyim portfolyosundaki belirli tarih/saat aralığındaki
deneyimlere karşı gelmelidir.
YETKİNLİKLER
|
KAZANIMLAR
|
KANITLAR
|
Yetkinlik – 1 (Örn. Excel’de gelecekteki
satışların kestirimini gerçekleştirmek)
|
Kazanım - 11 (Örn. Excel’de
regresyon işlemlerini gerçekleştirebilmek)
|
Kanıt -111 (Örn. Masaüstü
bilgisayarımda 12.03.2016 günü 14.00 – 15.00 arasında yakalanan ekran görüntüleri)
|
Kanıt -112
|
||
…
|
||
Kazanım - 12
|
Kanıt -121
|
|
Kanıt -122
|
||
…
|
||
…
|
||
Yetkinlik - 2
|
Kazanım - 21
|
Kanıt – 211
|
Kanıt – 212
|
||
…
|
||
Kazanım - 22
|
Kanıt – 221
|
|
Kanıt – 222
|
||
…
|
||
…
|
||
…
|
Şekil 2. Yetkinlikler formu
Yansıtıcı Öğrenme Sürecinde Deneyim
Portfolyosunun Kullanımı
Yaşam günlüğü
sistemi ve onun üzerinde çalışan bir deneyim portfolyosu sistemi ile Boud vd.
(1985)’nin yansıtıcı öğrenme modelindeki yansıtıcı süreç aşamasını desteklemek
mümkündür. “Yansıtıcı süreç” aşaması yansıtıcı öğrenme modelinde yaşanan
deneyim ile bu deneyimden elde edilecek kazanımlar arasında yer almaktadır.
Yansıtıcı öğrenme aşamaları yaşam günlüğü ve deneyim portfolyosu sistemiyle
aşağıdaki gibi kolaylaştırılabilir:
Deneyim: Deneyimlerin önceden planlanması ve bilinçli bir şekilde yaşanması bu
deneyimden elde edilecek öğrenmenin kalitesini artıracaktır. Fakat yaşam
deneyimleri her zaman önceden planlanamaz, çoğu zaman da o anda bir deneyim
yaşandığının farkında olunmaz. Yaşam günlüğü sistemi bireyin önceden niyet
ederek ve bilinçli bir şekilde yaşadığı deneyimlerin yanı sıra anlık olarak
gelişen, hatta bilincinde olmadan yaşanan deneyimlerin de yakalanması, deneyime
ait ipuçlarının, bağlamların ve içeriklerin kaydedilmesine olanak sağlayarak
yansıtıcı öğrenme sürecinin uygulanabileceği deneyim havuzunun önemli ölçüde
büyümesine neden olur.
Yansıtıcı Süreç: Modelin bu bölümünde birey deneyime geri döner,
deneyimle duygularını ilişkilendirir ve deneyimi değerlendirir.
Deneyime Geri Dönmek: Dijital yaşam günlüğü sistemleri yaşanan
deneyimlere geri dönebilmek için etkili bir ortam sunarlar. Çoklu cihazlı ve
çoklu algılayıcı yaşam günlüğü sistemi deneyime ait çeşitli kaynaklardan gelen
günlük verilerini eşzamanlı ve/veya ardışık olarak yakalar. Deneyime ait
ipuçlarını inceleyen birey birden fazla bakış açısından gelen verilerle
deneyimi zihninde gerçeğe en yakın biçimde yeniden yaşayabilir, deneyim esnasında
gerçekleştirdiği etkinlikleri ve maruz kaldığı olayları tam ve doğru sırada
hatırlayabilir, ayrıntılı biçimde yorumlayabilir.
Duyguları İlişkilendirmek: Yansıtıcı öğrenme modelinde deneyime
ilişkin duyguların incelenmesi çok önemlidir. Üzerinden uzun zaman geçmiş
deneyimlerde duyguları doğru biçimde anımsamak kolay değildir. Bireyin kendi
duyguları kendisi tarafından en kolay çarpıtılabilen verilerdir. Bireyin
deneyime ait ipuçlarından deneyime eşlik eden kişi, yer, olay, davranış,
özellik ve varlık bağlamlarını da sistematik biçimde çıkarsamasıyla sadece
deneyim anındaki gerçekleştirdiği etkinlik ya da maruz kaldığı olayların değil,
deneyime ilişkin bağlamların da kendisinde yaşattığı dolaylı duyguları ve
hisleri anımsamasına yardımcı olacaktır. Böylece, modelin önerdiği biçimde,
olumlu duyguların öğrenmeyi desteklemesini sağlayabilir, olumsuz duyguların da
öğrenmeyi olumsuz etkilemesini engelleyebilir.
Deneyimi Değerlendirmek: Yaşam günlüğüne dayalı deneyim
portfolyosunun en güçlü olduğu aşama deneyimi değerlendirme aşamasıdır. Sistem,
bireyin deneyimle elde ettiği yeni bilgiyi kendi kavramsal çerçevesiyle
bütünleştirmesi için güçlü araçlar barındırmaktadır:
- Deneyimi
incelerken oluşturulan etkinlik/olay yorumu; bağlam yorumu ve içerik
yorumlarıyla birey deneyime ait davranışlarını, fikirlerini ve hislerini
var olan bilgisine dâhil eder (birleştirme).
- Deneyime ait
etkinlik ve olayların diğer deneyimlere ait etkinlik ve yorumlarla
ilişkilendirilerek, epizodlar ve öyküler şeklinde hiyerarşik olarak
düzenlenmesi; bağlamlara ait değerlerin bağlam ağaçlarında birer bağlam
öğesi haline getirilerek, aynı bağlam değerini içeren diğer deneyimlerin
farkına varılması; içerik yorumlarının alan, konu ve kavram hiyerarşileri
halinde düzenlenerek diğer deneyimlerle ilişkilendirilmesi işlemleriyle;
birey yaşadığı deneyim ile önceki deneyimler arasındaki ilişkileri ve
örüntüleri ortaya çıkartır (tümleştirme).
- Öğrenen, deneyim
portfolyosu yardımıyla yaşadığı deneyimlerden elde ettiği kazanımları
kanıtlarla belgeleyerek yeni fikirlerini ne derece doğru oluşturduğunu
belirlemiş olur (onaylama).
- Birey, deneyim portfolyosu yardımıyla deneyimlerden elde ettiği
kazanımlar sonucunda oluşan yetkinliklerini tanımlayarak, deneyimlerden
öğrendiklerini gerçek dünyada uygulamaya hazır hale gelir (benimseme).
Kazanımlar: Birey, deneyim portfolyosuyla, belirli bir
alanda kendisini doğru biçimde değerlendirmesi için nesnel bir araca sahip
olur. Birey, deneyim portfolyosuyla neyi öğrendiğini, öğrendiği bilgi ve
becerilerle neleri gerçekleştirdiğini ve gelecekte de neleri yapabileceğini hem
kendisine hem de başkalarına kanıtlama olanağı elde eder. Deneyim portfolyoları
bireylerin hangi yetkinliklere sahip olduğunu gösterirken, aynı zamanda sahip
olmadığı ya da geliştirebileceği yetkinlikleri de vurgular. Bu durum, bireyi
yeni deneyimlere hazırlamada itici güç oluşturur.
Sonuç ve Öneriler
Yaşam günlüğüne
dayalı öğrenme deneyimleri yönetimi yaklaşımı ve deneyim portfolyosu sistemiyle
yansıtıcı öğrenme sürecini desteklemenin ve kolaylaştırmanın mümkün olduğu
görülmektedir. Böylece, deneyimler o anda yakalanabilmekte, deneyimlere geri
dönüş sağlanabilmekte, deneyimler bağlamlarla ve içerikle ilişkilendirilmekte,
deneyimlerin değerlendirilmesi için ortam sunulmaktadır.
Boud vd. (1985) ve
Boud (1994)’deki yaklaşımlarda, öğrenenin deneyimlerin önceden farkında ve
bilincinde olması önemli bir koşulken, yaşam günlüğü yöntemi bu koşulu
esnetmektedir. Öğrenen deneyimin önceden farkında olmayabilir, hatta deneyim
anında deneyimin bilincinde olmayabilir. Daha sonra yaşam günlüğü üzerinde
gerçekleştirilecek taramalar yaşanmış deneyimlerin farkedilmesi ve ayırt edilmesine
olanak sağlamaktadır.
Deneyim portfolyosu
sistemi bireyin deneyimlerini yaşamın değişik boyutlarına göre yeniden
sıralamasına ve paketlemesine olanak sağlamaktadır. Birey örneğin, sadece
seyrettiği filmlere ait deneyimleri, sadece belirli bir kentte yaşadığı
deneyimleri, ya da sadece belirli bir kişiyle birlikte yaşadığı deneyimleri bir
araya getirerek paketleyebilir. Böylece, kendi yaşam çizgisinde uzun zaman
dilimine dağılmış olan belirli bir kategorideki deneyimlerini ardışık olarak
izleyerek yeni ufuklar elde edebilir.
Bu çalışmada yaşam
günlüğüne dayalı deneyim portfolyosu sisteminin sadece işlevsel tasarımı
gerçekleştirilmiştir. Tasarlanan deneyim portfolyosu aracının yeni bir
çalışmayla prototip yazılımının geliştirilmesi ve etkisinin gözlenmesi için
kullanıcılar üzerinde uygulanması gerekmektedir.
Süreçle ilgili
geliştirilmesi gereken boyutlar da bulunmaktadır. Örneğin, deneyimlerin
bireyler tarafından anlamlandırılması sürecinin daha ayrıntılı anlaşılabilmesi
amacıyla “sense-making” kuramından yararlanarak kuramsal bir çözümleme
gerçekleştirilebilir. Benzer şekilde, deneyim, içerik ve bağlam arasındaki
dinamik etkileşimin öğrenene kazandırabileceği becerilerin anlaşılması amacıyla
kuramsal bir çalışma gerçekleştirilebilir.
Boud vd. (1985)’ne
ait yansıtıcı öğrenme modeli sadece bir deneyime odaklanan bir modeldir.
Deneyim portfolyosu sistemi öğrenenin birbiriyle ilişkili farklı deneyimleri
bir araya getirmesini ve topluca değerlendirmesine olanak sağlamaktadır.
Yansıtıcı öğrenme sürecinin bu olanaktan yararlanarak “çoklu deneyimleri”
kapsayacak biçimde genişletilmesi konusu araştırılabilir.
“Kanıt tabanlı
öğrenme” amacıyla elektronik portfolyoların kullanımı 2010’lu yıllarda önem
kazanmıştır (Forkel & Schumann, 2014; Coolin vd., 2014). Bu çalışmada
geliştirilen deneyim - yetkinlik portfolyolarının “kanıt tabanlı öğrenme”
çerçevesinde ele alınarak, öğrenmenin tanınması amacıyla kullanılabilirliği için süreçlerin geliştirilmesi
gerekmektedir.
[*] Bu bölümün yazılmasında “Mutlu, M.E. (2015). Öğrenme Deneyimi Portfolyo Sistemi Tasarımı. Proceedings Book volume 4, pp. 452-465, INT-E 2015 International Conference on New Horizons in Education, June, 10-12, Barcelona, Spain“ kaynağından yararlanılmıştır.
(Not: Yararlanılan kaynaklar yazı dizisinin sonunda topluca verilecektir.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Kişisel öğrenme ortamları konusunda deneyimlerinizi ve çalışmalarınızı benimle paylaşabilirsiniz.