Öğrenme Deneyimi Tasarımına Giriş - Bölüm 4
Deneyimi Hayal Etme Aşaması
İlk aşama gelecekteki bir öğrenme deneyimini hayal etmektir. Olmayan bir
yaşantıyı hayal etme ve bunu sanki yaşanıyormuşçasına oluşturabilme sürecine en
yakın süreç film yapımı sürecidir. Bu nedenle bu ve izleyen bölümlerde film
yapımı sürecindeki kavramlardan sıkça yararlanılacaktır.
Deneyimin öykü düzeyinde hayal edilmesi (öğrenme
öyküsü). Planlanan deneyim
varolan bir öykü kapsamında yaşanabileceği gibi yeni bir öykünün başlamasına da
neden olabilir. Varolan bir öykü kapsamındaki bir deneyim öyküyü devam
ettirebilir ya da sona ermesine neden olabilir. Bu durumda bir deneyim, bir
öyküyü devam ettirici, sona erdirici ya da başlatıcı bir deneyim olabilir.
Deneyimin öykü düzeyindeki tanımı için film yapımı sürecinde kullanılan “film
öyküsü” metaforundan yararlanılarak elde edilen “öğrenme öyküsü” yapısı
kullanılacaktır. Film öyküsü bir kaç cümle/paragrafla ifade edilir ve bir ya da
daha fazla epizodun tanımına açık ya da gizli olarak yer verir. Film öyküsünde
filmin teması ve konusu vurgulanırken öğrenme öyküsünde de benzer şekilde bir
cümle/paragrafla öykünün kısa bir özeti yapılır ve içerdiği epizodlara vurgu
gerçekleştirilir.
Örneğin, öğrenen David Lynch isimli yönetmeni incelemeyi planlamış
olsun. Bu amaçla “David Lynch İncelemesi” isimli bir öğrenme öyküsü, “David
Lynch’e ait başlıca filmlerin izlenmesi, hakkında yazılmış/yapılmış
çalışmaların incelenmesi ve yönetmen hakkında bir raporun hazırlanması”
şeklinde oluşturulabilir.
Deneyimin epizod düzeyinde hayal edilmesi (öğrenme
sinopsisi - özet). Bir
deneyim bir epizod kapsamında yaşanabileceği gibi, yeni bir epizodun
başlamasına da neden olabilir. Varolan bir epizod kapsamındaki bir deneyim
epizodu devam ettirebilir ya da sona ermesine neden olabilir. Bu durumda bir
deneyim, bir epizodu devam ettirici, sona erdirici ya da başlatıcı bir deneyim
olabilir. Deneyimin epizod düzeyindeki tanımı için film yapımı sürecinde
kullanılan “sinopsis” metaforundan yararlanılabilir. Sinopsis sözcüğü bir
konunun tümüne kısa bakışı ifade eder ve Türkçede “tümbakış” sözcüğü
önerilmiştir. Sinopsis, film öyküsünün 3-5 (bazı kaynaklarda 1-2) sayfalık
halidir ve filmin dramatik yapısını özetler (Teksoy, 2012). Bir sinopsisde
özeti yer alan bir epizod bir ya da daha çok deneyimi içerebilir. Benzer
şekilde de bir öğrenme öyküsünün sinopsisinde de ilgili bütün epizodların bir
cümlelik/paragraflık özetlerine yer verilmelidir.
Örneğin, öğrenen “David Lynch İncelemesi” isimli öğrenme öyküsü
kapsamında, başka epizodların yanı sıra yönetmene ait “Kayıp Otoban” filminin
incelenmesini içeren “Kayıp Otoban Filmi İncelemesi” isimli bir epizod da hayal
ederek sinopsise yerleştirilebilir. Bu
epizoda ait sinopsisin yazılabilmesi için öğrenme öyküsünün öğrenen ya da
senaryo yazarı tarafından David Lynch’e ait hangi filmlerin izlenmesi
gerektiğine dair bir ön çalışma yapılması gerekecektir.
Deneyimin etkinlik/olay düzeyinde hayal
edilmesi (öğrenme tretmanı - geliştirim senaryosu). Bir deneyim bir etkinlik/olay kapsamında
yaşanabileceği gibi, yeni bir etkinlik/olayın başlamasına da neden olabilir.
Varolan bir etkinlik/olay kapsamındaki bir deneyim bu etkinlik/olayı devam
ettirebilir ya da sona ermesine neden olabilir. Bu durumda bir deneyim, bir
etkinlik/olayı devam ettirici, sona erdirici ya da başlatıcı bir deneyim
olabilir. Deneyimin etkinlik/olay düzeyindeki tanımı için film yapımı sürecinde
kullanılan “tretman” metaforundan yararlanılabilir. Film yapımından tretman sinopsisin
geliştirilmesi evresidir ve film öyküsünün 10-15 (bazı kaynaklarda 20-30)
sayfalık özeti olarak ele alınır. Tretmanda filmin bütün sahnelerine kısaca yer
verilir (Teksoy, 2012). Benzer şekilde bir öğrenme tretmanında da öğrenme
öyküsünün ilgili epizodunun içerdiği bütün öğrenme olayları/etkinliklerinin
tanımı yapılmalıdır. Bir etkinlik/olay birden fazla sahneden oluşabileceği
gibi, bir sahne de bir ya da daha fazla etkinlik/olay içerebilir.
Örneğin, öğrenen “Kayıp Otoban Filmi İncelemesi” isimli epizod
kapsamında “Kayıp Otoban Filmini İzleme” ve "Gülünç Yücenin Sanatı: David
Lynch'in Kayıp Otoban'ı Üzerine Kitabını Okuma" isimli iki etkinlik/olay
hayal edebilir. Bu etkinlik/olayın yazılabilmesi için öğrenen ya da senaryo
yazarı tarafından “Kayıp Otoban” filmi hakkında bir ön inceleme yapılması
gerekir.
Her ne kadar, öğrenme deneyimi
tasarımı sürecinde film yapımı analojisinden sıklıkla yararlanılmış olsa da,
iki süreç arasında farklılıklar olduğu göz ardı edilmemelidir:
Film yapımında genellikle başlıca bir öykü bulunur. Yaşam deneyimlerinde
ise öyküler çok sayıdadır ve birbirine paralel olarak yaşanabilir. Yine de
birey öğrenme deneyimi tasarımı sürecinde genellikle bu öykülerden birine
odaklanır.
Film yapımında epizod genellikle dizi filmlerde bölümleri ifade etmek
için kullanılır. Bazı filmler epizodlara bölünmüş olarak tasarlanabilir.
Örneğin 2012 yapımı “Bulut Atlas” filmi birbirinden farklı zamanlarda geçen 6
öyküyü - epizodu içerir. Öğrenme deneyimlerinde de bir öğrenme öyküsü
genellikle birden fazla epizod içerir. Öğrenme deneyimleri aynı öykü altında
bir ya da birden fazla epizod kapsamında gerçekleşen bir ya da birden fazla
olay/etkinlikten oluşur. Örneğin, bir yüksek lisans dersi (öykü) 14 hafta
(epizod) boyunca, her hafta bir ya da birden fazla etkinlik/olay içerir. Benzer
şekilde, bir ders kitabının bir ünitesi (öykü), beş aşamadan (epizod) oluşan
bir olay örgüsünü içerecek biçimde tasarlanmış olabilir ve her aşama bir ya da
birden fazla olay/etkinlikten oluşuyor olabilir. Görüldüğü gibi öykü-epizod-olay/etkinlik
yapısı kaydırılabilir bir zamansal çerçeveye sahiptir.
Film yapımında bir epizod çok sayıda ayrım, sahne ve çekim planı içerir.
Gerçek hayatta da bir epizod bir ya da daha fazla etkinlik/olay
içerebilir. Film yapımında herhangi bir anda bir sahneye odaklanılırken,
gerçek hayatta birey birbirine paralel birden fazla olay/etkinlik yaşıyor
olabilir. Birey öğrenme deneyimi tasarımında bir epizoda ait olay/etkinliklere
odaklanır. Aynı öğrenme öyküsünün diğer epizodlarına ait olan olay/etkinliklerin
tasarımı farklı zamanlarda gerçekleştirilerek, bir öğrenme öyküsüne ait öğrenme
deneyimlerinin tümünün tasarımı tamamlanabilir. Öğrenen daha sonra elindeki
tasarım ve geliştirilme süreci gerçekleştirilmiş plana göre bu
olay/etkinliklerden bir ya da bir kaçına maruz kalır ya da dâhil olur.
Gelecekteki öğrenme deneyimlerini hayal etme aşaması görüldüğü gibi
yapılandırılmamış bir tasarım sürecidir ve deneyimlere ait öykü, epizod,
etkinlik/olaylar hiyerarşisinin öğrenme öyküsü, öğrenme sinopsisi ve öğrenme
tretmanı şeklinde serbestçe ifade edilmiş hayallerini kapsar. Film yapımı
sürecinde film öyküsü, sinopsis ve tretman genellikle projeyi bir yapımcıya
satmak amacıyla kullanılan pazarlama materyalleri olarak değerlendirilir.
Öğrenme tasarımında da öğrenen gelecek deneyimlerine ait öykü, sinopsis ve
tretmanları kendisini ikna etmek amacıyla kullanır. Her aşamada ikna oldukça
izleyen daha ayrıntılı aşamaya geçiş yapar.
Öğrenme deneyimleri tasarlama sürecinin ikinci aşaması, öykü, episod ve
etkinlik/olay boyutunda hayal edilen bu öğrenme deneyiminin bağlamlar
yardımıyla tasarlanmasıdır. Öğrenme deneyimlerine eşlik eden bağlamların
kavramsal çerçevesi için Mutlu’nun çalışmasından yararlanılacaktır (Mutlu,
2015c).
Bu bölümün yazılmasında “Peri-Mutlu, A. ve Mutlu, M. E.(2017). Öğrenme deneyimi tasarımı. AUAd, 3(1), 39-76.” kaynağından yararlanılmıştır.
(Not: Yararlanılan kaynaklar yazı dizisinin sonunda topluca verilecektir.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Kişisel öğrenme ortamları konusunda deneyimlerinizi ve çalışmalarınızı benimle paylaşabilirsiniz.