Öğrenme Deneyimlerinde Üstbilişsel Düzenleme - Bölüm 3
Öğrenme Deneyimlerinin Üstbilişsel Düzenlenmesinde Kullanılabilecek Araçlar
Bireyin, yaşamında
bir akış biçiminde gerçekleşen öğrenme deneyimlerini yönetirken üstbilişsel
düzenlemeyi kolaylaştıracak araçlara gereksinim vardır. Bu araçlar bireyin hem
yaşam boyu, hem yaşam genişliğinde ve hem de yaşam derinliğinde öğrenme
deneyimlerini hiyerarşik biçimde birbirleriyle ilişkilendirerek
düzenleyebilmesini hem de geçmişteki, şu andaki ve gelecekteki deneyimleri
zamansal biçimde düzenleyebilmesini kolaylaştırabilmelidir. Bu araçların bir
yaşam günlüğü sistemi üzerinde çalışan yazılım öğeleri olarak geliştirilmesi
durumunda birey öğrenme deneyimleri yönetimi yaklaşımını bu araçlar yardımıyla
üstbilişsel düzenleme amacıyla kullanabilecektir. İzleyen bölümde bu amaca
hizmet edecek yazılım öğelerinin kavramsal tasarımlarına yer verilmiştir.
Hiyerarşik Düzenleme Araçları
Birey yaşam günlüğü
ile yakaladığı günlük verilerinden yola çıkarak etkinlik/olayları, ardından
epizodlar ve son olarak öykülerini belirleyebilmekte ve tanıyabilmektedir.
Birey bu yorumlama sürecinin ardından bağlamlaştırma ve anlamlandırma
süreçlerini de uygulayarak kişisel modelinin “yapımını” gerçekleştirmektedir.
Fakat planlama sürecinde bu işlemin tersine gereksinim duyulur. Planlamada önce
öyküler tanımlanır, öykülere epizodlar atanır, son olarak epizodların
bünyesinde etkinlikler tanımlanır. Bu, geleceğin bir tür “yapıbozumu”dur. Devam
edilirse, değerlendirme işleminin de geçmişin bir tür “yapıbozumu” olduğu
görülür.
Bireyin yaşamındaki
öykülerin sayısı ve çeşitliliği o anda sahip olduğu roller tarafından
belirlenir ve bireyin bütün öykülerine aynı anda odaklanmasını zorlaştıracak
kadar çok sayıdadır. Fakat bireyler için yaşamlarının değişik dönemlerinde
farklı rollerdeki öyküler önem kazandığı için, birey herhangi bir anda
yaşamındaki rollerin yönetilebilir bir alt grubuna odaklanmayı tercih
edecektir.
Birey önem verdiği
rollerdeki kendince öncelikli öykülerle, ardından bu öykülerdeki epizodlarla ve
son olarak ta epizodlardaki etkinliklerle ilişkili enformasyonu yönetmek
amacıyla uygulanabilir süreçlere gereksinim duyar. Tablo 1'de öykü yorumu
yönetimi, epizod yorumu yönetimi ve etkinlik yorumu yönetimi için temel
düzenleyiciler belirlenmiştir.
Tablo 1. Yorumların yönetimi
Öykü Yorumu Yönetimi
|
Epizod Yorumu Yönetimi
|
Etkinlik/Olay Yorumu Yönetimi
|
•
Kişisel zaman çizgisi
üzerinde öykü oluşturma / tanımlama / etiketleme, düzenleme
•
Öykünün zaman çizgisini
oluşturma (öyküyü başlatma, izleyen yılda sürdürme, tamamlama)
•
Öyküyü yeni isimle
kaydetme, silme
•
Öyküleri yaşam rolleriyle
ilişkilendirme
|
•
Epizod oluşturma /
tanımlama / etiketleme, düzenleme
•
Epizodun zaman çizgisini
oluşturma (epizodu başlatma, izleyen ayda sürdürme, tamamlama)
•
Epizodu yeni isimle
kaydetme, silme
•
Epizodu öykülerle
iliştirme (süregelen öykülere iliştirme, yeni öykü tanımlama)
|
•
Etkinlik / olay oluşturma
/ tanımlama / etiketleme, düzenleme
•
Etkinlik / olayın zaman
çizgisini oluşturma (başlatma, sürdürme, tamamlama)
•
Etkinlik / olayı yeni
isimle kaydetme, silme
•
Etkinlik / olayı
epizodlara iliştirme (süregelen epizodlara iliştirme, yeni epizod tanımlama)
|
Öyküler birden
fazla epizod, epizodlar birden fazla etkinlik/olay içerirken, bir epizod birden
fazla öyküyle, bir etkinlik/olay da birden fazla epizodla ilişkili olabilir.
Ortaya çıkan hiyerarşik yapı aynı zamanda bir ağ yapısıdır. Kullanıcının bu ağ
üzerinde dolanımı için bir ağ görselleştiricisine gereksinim vardır. Böylece
birey hem yukarıdan aşağıya (öykü – epizodlar – etkinlikler) gezinme hem de
aşağıdan yukarıya (etkinlik – epizodlar – öyküler) gezinme gerçekleştirebilir
(Şekil 1).
Şekil 1. (a) Aşağıdan yukarıya ve (B) Yukarıdan
aşağıya gezinme
Bir yaşam günlüğü
görüntüleyicisi yazılımına yukarıdaki işlevlerin kazandırılmasıyla birey
deneyim yorumlarını hiyerarşik olarak düzenleyebilmesine olanak sağlanacaktır.
Zamansal Düzenleme Araçları
Birey yaşam ve
öğrenme deneyimlerine yönelik farkındalığını öykü, epizod ve etkinlik/olay
düzeylerinde sürdürürken, aynı zamanda zamansal farkındalığını da canlı
tutabilmelidir. Bu amaçla öykü, epizod ve etkinlik/olayları üç farklı zamanda
da yansıtabilmeli (Mutlu, 2014d) ve zamanlara göre gruplandırabilmelidir (Tablo
2).
Tablo 2. Zamansal düzenlemeler
Öykülerin zamansal düzenlenmesi
|
|
Öyküleri üç zamanda da
yansıtabilme
|
Gelecekteki, şu andaki ve
geçmişteki öyküleri gelecekte, şu anda ve geçmişte yorumlayabilme
|
Öyküleri zamanlara göre
gruplandırma
|
• Önceki yıllarda başlamış, önceki yıllarda tamamlanmış öyküler (Bu
öyküler onlu yıllar biçiminde arşivlenebilir, 1990’lar, 2000’ler vb.)
• Önceki yıllarda başlayıp, bu yıl tamamlanan öyküler
• Önceki yıllarda başlayıp, gelecek yıl devam edecek ya da tamamlanacak
olan öyküler
• Bu yıl başlayıp, gelecek yıl devam edecek ya da tamamlanacak olan
öyküler
• Bu yıl başlayıp, bu yıl tamamlanan ya da tamamlanacak olan öyküler
• Gelecek yıllarda başlaması öngörülen öyküler
|
Epizodların zamansal düzenlenmesi
|
|
Epizodları üç zamanda da
yansıtabilme
|
Gelecekteki, şu andaki ve
geçmişteki epizodları gelecekte, şu anda ve geçmişte yorumlayabilme
|
Epizodları zamanlara göre
gruplandırma
|
• Önceki aylarda başlayıp önceki aylarda tamamlanan epizodlar (bu
epizodları yıllar halinde gruplandırmak mümkündür: 2015’e ait epizodlar,
2014’e ait epizodlar vb.),
• Önceki aylarda başlayıp bu ay tamamlanan epizodlar,
• Önceki aylarda başlayıp gelecek ay devam edecek ya da tamamlanacak
epizodlar,
• Bu ay başlayıp gelecek ay devam edecek ya da tamamlanacak epizodlar,
• Bu ay başlayıp bu ay tamamlanan ya da tamamlanacak epizodlar,
• Gelecek aylarda başlaması öngörülen epizodlar
|
Etkinlik/olayların zamansal düzenlenmesi
|
|
Etkinlik/olayları üç zamanda da
yansıtabilme
|
Gelecekteki, şu andaki ve
geçmişteki etkinlik/olayları gelecekte, şu anda ve geçmişte yorumlayabilme
|
Etkinlikleri zamanlara göre
gruplandırma
|
• Önceki günlerde başlayıp önceki günlerde tamamlanan etkinlikler (bu
etkinlikleri aylar halinde gruplandırmak mümkündür: 2015.01’e ait
etkinlikler, 2014.12’ye ait etkinlikler vb.),
• Önceki günlerde başlayıp bugün tamamlanan etkinlikler,
• Önceki günlerde başlayıp gelecek günlerde devam edecek ya da
tamamlanacak etkinlikler,
• Bugün başlayıp gelecek günlerde devam edecek ya da tamamlanacak
etkinlikler,
• Bugün başlayıp bugün tamamlanan ya da tamamlanacak etkinlikler,
• Gelecek günlerde başlaması öngörülen etkinlikler
|
Öykü, Epizod ve Etkinliklerin Durumunu
İzleme
Deneyimlerin
herhangi bir andaki durumunu çeşitli listeler yardımıyla izlemek mümkündür. Bu
listeler bir tür masaüstündeki gelen-giden evrak kutuları gibi düşünülebilir.
Bir deneyimin o andaki durumunu içinde yer alacağı evrak kutusunun gözü
belirlemektedir. Örneğin gelecekte gerçekleşmesi öngörülen bir deneyim
“Taslaklar” listesinde tutulurken, yeterli olgunluğa eriştiğinde “Yapılacaklar”
listesine taşınabilir, öngörülen zaman geldiğinde “Başlayanlar” listesine
aktarılabilir, sona erdiğinde de “Tamamlananlar” listesine taşınabilir.
Bunların dışında da gereksinim duyuldukça o andaki durumu özetleyen başka
yardımcı listeler de oluşturulabilir (Tablo 3).
Tablo 3. Deneyimleri düzenlerken kullanılabilecek
listeler
Geleceğe Yönelik Listeler
|
Güncel Duruma Yönelik Listeler
|
Geçmişe Yönelik Listeler
|
·
Yapılacaklar
·
İstekler/ihtiyaçlar
·
Amaçlar
·
Hedefler
·
Yol haritaları
·
Tasarım fikirleri
·
Taslaklar
·
Beklenenler
·
Fırsatlar
·
Tehditler
·
Öngörülen kapasite
·
Sonraki
projelere-sürümlere bırakılan işler
·
…
|
·
Başlayanlar
·
Hatalar
·
Sorunlar
·
Tamamlanamayanlar Yeniden
başlatılanlar
·
Beklenmeyenler
·
Gözlenen kapasite
·
Sürüm günlüğü
·
Zayıf yanlar
·
Güçlü yanlar
·
Kaynaklar
·
…
|
·
Tamamlananlar
·
İptal edilenler
·
Yeniden ele /alınacaklar
·
Başarılar
·
Başarısızlıklar
·
Beceriler/Yeterlilikler
·
Yetersizlikler
·
Çözümler
·
Etkili olanlar
·
Etkisiz olanlar
·
Birikimler
·
Kullanılan /
kullanılamayan fırsatlar
·
Gerçekleşen /
gerçekleşmeyen tehditler
·
Gelecekte etkili olması
beklenenler
·
…
|
Deneyimlerin herhangi bir andaki durumu zaman
boyunca sürekli değişiklik göstereceği için bu işleyiş dinamik bir yapıdadır ve
uygun arşivleme yapılmadığı durumda deneyimlerin eski durumlarına ait
enformasyon kaybedilir. Diğer taraftan bireyin deneyimlerine ait enformasyon
akışı gelecekle ilgili listelerden şu andaki listelere ve oradan da geçmişteki
listelere doğru tek yönlü değildir. Birey şu andaki bir listeyi ya da geçmişle
ilgili bir listeyi incelerken tekrar geriye dönerek geleceğe ait bir listeyi güncelleyebilir.
Bu durumda gelecekten şu ana, şu andan geçmişe ve geçmişten geleceğe
enformasyon akışı iki yönlüdür ve birey herhangi bir anda bir zamandaki
listelerle ilgilenirken diğer zamanlardaki listeleri de güncelleyebilmelidir.
Zaman Çizgisinin Dökümü
Deneyimlerin
hiyerarşik ve zamansal düzenlenmesi dinamik bir süreçtir ve birey bir oturumda
planlama, izleme-denetleme ve değerlendirme amacıyla kişisel bilgi tabanı
üzerinde birden çok değişiklik yapabilir. Bu değişiklikler o andaki duruma ait
anlık enformasyonun kaybına yol açabilir. Birey, gelecekte geçmişteki anlık
durum hakkında bilgi almak gerektiğinde ya bilgi tabanını sık sık arşivlemeli,
ya da herhangi bir ana ait bütün resmi gösteren dökümler alabilmelidir. Kişisel
zaman çizgisinin anlık görüntüsünü bir işlem tablosu biçiminde kaydetmek
zamansal enformasyon kaybı durumunda geriye dönerek anlık bilgiye erişmeyi
kolaylaştıracaktır. Bu işlem tablolarında yaşam günlüğüne ait günlük verilerine
yer verilmeyerek, sadece bireyin deneyimlerine yönelik hiyerarşik yorumları ile
bu deneyimlerin zaman çizgisindeki yerleşimi Gantt şeması biçiminde
görüntülenmesi yeterli olacaktır. Bir işlem tablosu, etkinlik/olay yorumları
haftalık düzeyde görüntülendiğinde, teknik olarak 100 yıl uzunluğunda bir zaman
çizgisi ile bu zaman çizgisinde yer alan bir milyondan fazla etkinliği
içerebilir.
Yukarıdaki
düzenleyicilerin bir yaşam günlüğü sistemine eklenmesiyle kullanıcıların öykü,
epizod ve etkinlik yorumlarını zamansal açıdan düzenlemelerine olanak sağlanmış
olacaktır.
(Not: Yararlanılan kaynaklar yazı dizisinin sonunda topluca verilecektir.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Kişisel öğrenme ortamları konusunda deneyimlerinizi ve çalışmalarınızı benimle paylaşabilirsiniz.