"A Mobile Information Management Framework Proposal for Development of Personal Learning Environments" isimli bildiriyi yazarken öğrenmenin üç boyutuyla tanıştım (Mutlu, 2012). Bu boyutlar yaşam boyu öğrenme (lifelong learning), yaşam genişliğinde öğrenme (life-wide learning) ve yaşam derinliğinde öğrenme (life-deep learning) düzlemlerini kapsamaktadır.
Bu kavramlardan yaşam boyu öğrenme en tanıdık olanı.
Doğumdan başlayıp ölüme kadar devam eden öğrenme sürecini ifade etmek amacıyla
kullanılmakta ve öğrenmenin zaman boyutunu ortaya çıkarmaktadır. Yaşam boyu
öğrenme çözümlenirken formel öğrenme, informel öğrenme ve non-formel öğrenme
gibi değişik öğrenme türleriyle karşılaşırız. Gün içerisinde bu öğrenme türleri
ayrı ayrı olduğu kadar iç içe geçmiş bir şekilde de yaşanabilmektedir.
Öğrenmenin bu biçimleri ağırlıklı olarak öğrenmenin gerçekleştiği yerlerle
ilgili olarak birbirinden ayrılabildiği için öğrenmenin uzam boyutunu
oluşturmakta ve yaşam genişliğinde öğrenme olarak adlandırılmaktadır. Değerler,
davranışlar, kültürel ve dinsel özelliklerin kazanıldığı-öğrenildiği öğrenme
türünde ise zaman ve uzam koordinatları net olarak tarif edilememekte ve bu tür
öğrenmelerin farklı bir boyutta gerçekleştiği varsayılarak bu boyuta yaşam
derinliğinde öğrenme adı verilmektedir.
Adı geçen bildirinin “yaşam boyu öğrenme”, “yaşam
genişliğinde öğrenme” ve “yaşam derinliğinde öğrenme” kavramlarını tartıştığım
bölümünü buraya alıyorum:
---o---
Learning is a process which
starts from birth continues till death (time horizon) and it happens
consciously or unconsciously everywhere during daytime (space horizon). This
learning, which involves entire life, called as lifelong learning. Learning can
occur at an educational institution in a planned way or on its own with the
help of communication provided by a person’s social surroundings. The space,
which contains all the learning types from formal education to informal
education, named as life-wide learning (Figure 1).
Figure 1: Time-space dimensions of learning (Clark, 2005).
The distinction between formal
and non-formal learning environments is about where learning
takes place. Formal learning occurs within institutions established primarily
to deliver education and training, often leads to recognized outcomes and
qualifications. Non-formal learning has intended education and training
outcomes; however, the setting is out of the dedicated learning institutions,
most often in places where learning is not the primary business. Informal
learning is distinguishable by an absence of primary intent. It can
occur almost anywhere, but as a by-product of other activities. It is often
unplanned and without explicit emphasis on learning, yet may still lead to the
acquisition of valuable skills, knowledge and attitudes (Clark, 2005) (Table
1).
Formal
|
Non-formal
|
Informal
|
Adult and community education institutions
|
Labor market programs
|
Clubs
|
Universities
|
Professional associations
|
Libraries
|
Vocational education and training providers
|
On-the-job training
|
Museums
|
High schools
|
Work experience programs
|
Art galleries
|
Primary schools
|
Volunteer organizations
|
Playgrounds
|
Pre-schools
|
Childcare centers
|
Families
|
University of third age
|
Learning circles
|
Eldercare homes
|
Table 1: Life-wide learning (Clark, 2005).
When we check how much time
lifelong learning consumes at which part of the individuals’ life; formal and
informal learning starts at kindergarten stage (contains %9,25 of time),
increases at primary and middle school education (increases up to %18,5 of time),
starts decreasing at bachelor’s and master’s degree (contains %7,7 and %5,1 of
time in turn) and when school life ends except vocational trainings and
refresher trainings it doesn’t appear in a person’s life. Rest of the
time is used at informal learning environments (Life Center, 2005) (Figure 2).
Figure 2: Estimated time spent in school and informal learning
environment
(Life Center, 2005)
(Life Center, 2005)
Bureau of Education of Hong
Kong Special Administrative Region has been developed a lifelong learning
template for students. In this template, time, place and people dimensions of
the students are divided and detailed into two fundamental parts as in-school
and out of school. According to this model, lifelong learning focuses on place,
time and instructions of the learning. When whole learning process is
scanned, all the time when a person is awake is a learning moment, all the
people he/she knows are potential instructors, all the places he/she has been
are potential learning environments (Hong Kong, 2012).
Life-Deep Learning is defined
by LIFE Center of University of Washington, USA, as another concept. According
to this center, life deep learning, which leads people what to believe, how to
behave, how to judge himself/herself and others, embraces all the religious,
spiritual, ethical an social values (Banks et al, 2007). Formation of all these
values are closely related to other experiences a person has and roles a person
takes. An individual’s objective perception of self with an integrated approach
happens by a detailed examination of his/her past and inner world. This kind of
examination can be achieved with the help of evaluation of different unstructured
private information such as memories, journals, diaries, comments, personal
notes etc. …
---o---
References
Banks, J., Au, K., Ball, A., Bell, P., Gordon, E.,
Gutierrez, K., et al. (2007), Learning in and out of school in diverse
environments: Life-long, life-wide, life-deep. Seattle, The LIFE
Center (The Learning in Informal and Formal Environments Center), University of
Washington, Stanford University, and SRI International, Retrieved from http://life-slc.org/docs/Banks_etal-LIFE-Diversity-Report.pdf
Clark, T. (2005), Lifelong , life-wide or life
sentence ? Australian
Journal of Adult Learning, 45(1), 47-62.
Hong Kong (2012), Life-wide Learning Contextual
Matrix, Education Bureau of the Government of the Hong Kong Special
Administrative Region, Retrieved from http://www.edb.gov.hk/index.aspx?nodeID=3764&langno=1
Life Center (2005), "The LIFE Center's Lifelong
and Lifewide Diagram", Retrieved from http://life-slc.org/about/about.html
---o---
Literatürde öğrenmenin üç boyutu
Öğrenmenin üç ve daha fazla boyutları ifadesi başka
yazarlarca da farklı kavramları bir araya getirmek için kullanılmıştır:
Illeris (2003) öğrenmenin
“cognitive”, “emotional” ve “social” boyutlarına referans vermiştir.
Angelo (1991), psikoloji’den “declarative learning”,
“procedural learning”, “conditional learning” kavramlarını ödünç almış, bu
kavramlara kendisi de “reflective learning”’i ekleyerek dördüncü boyuta
ulaşmıştır.
Thaxton (2012), öğrenmenin “interactive”,
“constructive” ve “transformative” boyutlarını içeren çok yüzlü bir süreç
olduğunu ifade etmiştir.
CISCO’dan Rau (2012) Neil Flieming’in VAK/VARK
modelinde yeralan üç ayrı tür öğrenen türü (“visual”, “auditory” ve
“kinesthetic”) yaklaşımından yola çıkarak öğrenmenin üç boyutu kavramını
önermiştir. Buna göre CISCO’nun birleşik iş ortamı görme, duyma ve
dokunma-yapma boyutlarını içermektedir.
Böylece öğrenmenin boyutları için yazarlarca değişik
tanımlar ortaya atıldığı görülmektedir. Boyut kavramının Rau’nun önerisi
dışındaki kullanımları incelendiğinde eğitim kuramları içerisinde yeralan
kavramların biraraya getirilmesi ile oluşturuldukları, fiziksel anlamda
boyutlar olmadıkları görülmektedir. Rau’nun görüntü, ses ve dokunma boyutları
ise fiziksel kavramlar olmasına rağmen zaman ve uzam boyutlarını
içermemektedir.
Bu çalışmada önermiş olduğumuz ve yaşam boyu öğrenme
(lifelong learning), yaşam genişliğinde öğrenme (life-wide learning) ve yaşam
derinliğinde öğrenme (life-deep learning) düzlemlerinden oluşan öğrenmenin üç
boyutu kavramı diğer yazarların boyut kavramını kullanımına göre fiziksel boyut
olgusuna daha yakın bir kullanımdır.
Öğrenmenin üç boyutu ele alındığında kişisel öğrenme
yönetimi nasıl gerçekleşir? Bu soruya literatürde yoğun bir tarama yaparak
yanıt bulmaya çalışacağım.
Yararlanılan Kaynaklar
Mutlu, M.E., (2012b), "A Mobile Information
Management Framework Proposal for The Development of Personal Learning
Environments", Future Learning - IV. International Future Learning
Conference on Innovations in Learning for The Future 2012: e-Learning
Konferansı dahilinde "Proceedings of Future Learning - IV. International
Future Learning Conference" bildiri kitapçığındaki bildiri, 3-32 pp. 14-16
Kasım 2012, İstanbul.
Knud Illeris (2003). Three
Dimensions of Learning: Contemporary learning theory in the tension field
between the cognitive, the emotional and the social". 272 pages.
Paperback. Malabar, Florida: Krieger. ISBN: 87 7867 1213
Angelo, T. A.
(1991)." Ten Easy Pieces: Assessing Higher Learning in Four
Dimensions". New Directions for Teaching and Learning,
46, 18-20.
Thaxton, C.,
“The Three Dimensions of Learning | Suite101“, Jul 16, 2011, http://suite101.com/article/the-three-dimensions-of-learning-a380111,
(31, 12, 2012 tarihinde erişildi)
Mike Rau,
"The Three Dimensions of Learning", http://blogs.cisco.com/news/the-three-dimensions-of-learning/,
September 24, 2012, (31, 12, 2012 tarihinde erişildi)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Kişisel öğrenme ortamları konusunda deneyimlerinizi ve çalışmalarınızı benimle paylaşabilirsiniz.