Biçimsel Olmayan Öğrenme
Geçtiğimiz günlerde FutureLearning 2012 Konferansına göndermek amacıyla öğrenme deneyimlerinin yönetimiyle ilgili bir bildiri hazırladım (Mutlu, 2012). Bu bildiride formel, non-formel ve informel öğrenme deneyimlerinin planlanması, yaşanması, algılanması, kaydedilmesi, değerlendirilmesine yönelik bir çerçeve önerisinde bulunuyorum. Formel ve non-formel öğrenme deneyimlerinin yönetimi işlemleri oldukça anlaşılır olmasına rağmen informel öğrenme deneyimlerinin yönetimi bir ölçüde bulanık kalmaktadır.
Önerilen çerçevenin
geçerliliğinin test edilmesi amacıyla gelecekte amprik çalışmalar yapmayı
planlıyorum. Bu çalışmalarda bireylerin informel öğrenme deneyimlerinin eksiksiz olarak belirlenebilmesi
ve kaydedilebilmesi için bu konuların biraz daha tanımlı hale getirilmesi
gerekmektedir.
Yakın zamanlarda elime geçen informel öğrenmeye yönelik kaynaklarda, bildiride öne sürdüğüm yaklaşımı destekleyen önemli sınıflandırmalarla karşılaştım (Eraut, 2000, Bennet, 2012). Bu
sınıflandırmalar yardımıyla bireylerin informel öğrenme deneyimlerinin daha doğru ve eksiksiz olarak saptanabilmesi ve kaydedilebilmesi mümkün olacaktır.
Eraut (2000) çalışmasında informel kelimesini kullanmaktan kaçınarak, non-formel öğrenme kelimesini formel öğrenmenin zıt kavramı olarak yeniden tanımlamış ve non-formel öğrenmeye ait tipoloji geliştirmiştir. Bu tipolojide non-formal
öğrenme, öğrenenin niyet düzeyi göz önüne alınarak üstü örtük öğrenme, tepkisel öğrenme ve bilinçli öğrenme olarak üçe ayrılmıştır. Üstü örtük öğrenme
herhangi bir öğrenme niyeti ve öğrenmeye yönelik bir farkındalık olmadan
gerçekleşmektedir. Tepkisel öğrenme büyük ölçüde kendiliğinden
gerçekleşen, planlanmamış fakat
öğrenenin farkında olduğu üstü açık
öğrenmedir. Bu öğrenme biçiminde öğrenmeye yönelik niyet değişik
düzeyde olabilir. Bilinçli öğrenme ise
öğrenenin niyetiyle oluşan, planlanmış ve üstü açık bir öğrenmedir.
Non-formel
öğrenmenin diğer boyutu ise öğrenmenin odaklandığı olayların zamanlanmasına
ilişkindir: Öğrenmeyle ilgili olaylar geçmişte yaşanmış, şu anda yaşanıyor ya
da gelecekte yaşanması muhtemel olabilir.
Eraut niyet düzeyi
ile olayların zamanlamasını biraraya
getirerek non-formel öğrenmenin tipolojisini oluşturmuştur.
Tablo 1. Michael Eraut'nun non-formel öğrenme tipolojisi (Eraut, 2000)
Uyaranın Zamanı
|
Üstü örtük öğrenme (Anlık/refleks)
|
Tepkisel öğrenme
(Tepkisel/sezgisel)
|
Bilinçli öğrenme
(Bilinçli/çözümleyici)
|
Geçmiş olaylar
|
Mevcut deneyim ile
geçmişteki anılar arasındaki örtük bağlantı
|
Geçmişteki
olaylar, iletişimler, etkinlikler, ve deneyimlerin büyük ölçüde kendiliğinden
gerçekleşen özet yansımaları
|
Geçmişteki
eylemlerin, iletişimlerin,
etkinliklerin ve deneyimlerin yorumu. Daha sistematik bir yansıma
|
Şu anda yaşanan deneyimler
|
Deneyimin seçilmiş
bir bölümü hafızaya alınır
|
Olgular, görüşler,
izlenimler ve fikirlerin tesadüfi kaydı. Öğrenme fırsatlarının farkedilmesi
|
Karar alma,
problem çözme ve informel öğrenmeyi
planlama
|
Gelecekteki davranışlar
|
Önceki
deneyimlerin bilinçsiz etkileri
|
Ortaya çıkan
öğrenme fırsatları için hazırlanıyor olma
|
Planlı öğrenme
hedefleri, planlanan öğrenme fırsatları
|
Bu çalışmada Eraut'un non-formel terimini makalesinde açıkladığı nedenler yüzünden aslında informel terimi yerine kullandığını unutmamak gerekir.
Bennet ise Schugurensky (2000) tarafından önerilen "Three forms of informal learning" modelini genişleterek "Four-Part Model of Informal Learning"'i önermiştir.
Tablo 2. Schugurensky'nin üç
biçimli modeli, (Schugurensky, 2000)
Biçim
|
Niyet
|
Farkında olma
(öğrenme deneyiminin yaşandığı anda)
|
Öz-yönlendirmeli
Tesadüfi
Sosyalleşme
|
evet
hayır
hayır
|
evet
evet
hayır
|
Tablo 3. Bennet'in dört
parçalı modeli (Bennet, 2012)
Öz-yönlendirmeli
NiyetliBilinçli |
Tesadüfi
NiyetsizBilinçli |
Bütünleştirici
NiyetliBilinçsiz |
Üstü örtük
NiyetsizBilinçsiz |
Bu modellerde
öz-yönlendirmeli ve tesadüfi öğrenme biçimleri bilinçli bir faaliyet olduğundan
dolayı açık ve kolay gözlenen faaliyetlerdir. Bennet, Schugurensky'nin
modelindeki sosyalleşme biçimini üstü örtük olarak yeniden adlandırmıştır. Bu
biçimde kişi sosyal ortamlarda farkına varmadan ve önceden niyet etmeden
öğrenir. Bütünleştirici öğrenme ise üstü örtük bilginin niyetli fakat bilinçsiz
olarak işlenmesi ile öğrenmeye ait ürünler ve zihinsel imgelere bilinçli erişimi birleştiren bir öğrenme süreci olarak
tanımlanmıştır.
İnformel öğrenmeye yönelik bu iki farklı tipolojiden yararlanarak bireylerin yaşamında gerçekleşen ve daha önce farkına varılmayan informel öğrenme deneyimlerini farketmek, kaydetmek, planlamak, yaşamak ve değerlendirmek için daha açık anlaşılır yeni örnekler oluşturmak mümkün olacaktır.
Kaynaklar
Bennett, Elisabeth
E. (2012). A Four-Part Model of Informal Learning: Extending
Schugurensky’s Conceptual Model. In the proceedings of the Adult Education
Research Conference. Saratoga Springs, NY: AERC. Retrieved from http://www.adulterc.org/Proceedings/2012/papers/bennett.pdf
Eraut, M. (2000). Non-formal learning, implicit learning and tacit knowledge, in F. Coffield (Ed)
The Necessity of Informal Learning:
Policy Press. Bristol
Mutlu, M.E. (2012). A Mobile Information Framework Proposal for The Development of Personal Learning Environments, Future Learning - IV. International Future Learning Conference, İstanbul, Türkiye, 14-16 Kasım 2012 (Kabul edildi)
Schugurensky, D. (2000). The forms of informal learning: Towards a conceptualization of the field. NALL Working Paper #19-2000. Retrieved from
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Kişisel öğrenme ortamları konusunda deneyimlerinizi ve çalışmalarınızı benimle paylaşabilirsiniz.